tisdag 20 april 2010

Piratpartiet till Riksdagen, eller vart är du på väg?















När



Jonathan Rieder Lundkvist skriver om ork och lust så stannar jag till . Borde rubriken inte vara kraft och lust?
Svaret finns i Jonathans rader:
Jag vet att det finns organisationsnördar, personer som känner sig besvikna på diverse personer och folk som av olika anledningar hellre hackar inåt än utåt. Skriv ner varför ni är sura och besvikna nu. Lägg undan pappret eller dokumentet någonstans. Ta fram det den tjugonde september. Om det då är relevant, driv frågan då - och jag lovar att jag kommer lyssna (såvida jag inte av glädjen från en Valseger ligger utslagen i en fontän - men då får ni väl väcka mig med uppläsningen av det).

Felten Fabulerar skriver i sin blogg, samlade och strukturerade tankar , hur han ser vägen in i Riksdagen för Piratpartiet. Just nu gör sig alltså piratskutan klar för drabbning. Klart skepp är blåst, och nu förväntas vi alla stå skuldra vid skuldra och slåss. Vi slåss mot en väldig övermakt, så varje lucka i leden blir ödesdiger. Om vi mot förmodan fortfarande skulle känna för att slåss med varandra efter slaget, så får det ske då. Nu, och de närmaste fem månaderna framöver, har vi inte råd med något sådant. Vissa kallar det diktatur, andra kallar det maktmissbruk. Vi som har gjort lumpen kallar det livsavgörande disciplin.

Här kommer mina egna tankar som väcks av att läsa dessa, båda mycket bra skrivna bloggar. Fram till Riksdagsvalet så har vi vår ledare Rick Falkvinge . För att vi skall kunna ta oss in i Riksdagshuset, så är det klokt om vi samlar ihop oss och går in tillsammans. Risken finns annars att vi missar porten och så står vi där som fån.
Krafterna vi har kan ju omvandlas till lusten att kämpa tillsammans för att nå ända in i September. Slösade krafter på att bråka internt ger bara tappad lust. Varje tappad lust blir liggande efter vägkanten, risken är stor att vi ej når fram då.

Hur vill du använda din kraft? Vill du dänga din spade i huvudet på en partikamrat eller tar du hjälp av spaden och gräver bort hinder i Sandlådan, så att piraterna som är med där, kan ta sig fram till Riksdagsporten? Du som har en hink, slänger du den på någon eller går du bredvid kamraten som gräver och hjälper till att bära undan sand, som stoppar piratpartiets väg mot Riksdagshuset? Du som sliter leksaker ur händerna på alla runt dig, kan du ta din hög med leksaker och dela ut dem, så fler får grejer att göra vägen fri som leder frammåt?

Om du känner av att du börjar tappa lusten, så vet du att du ej är ensam. Sök kontakt med pirater som ger dig positiv kraft och lust. För det är Piratpartiet för mig, lusten att vilja påverka Sveriges framtid och utveckling.

...

2 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

Det stora problemet som jag ser det är inte Vad Rick sa utan HUR.

Han beter sig som om han kan är gnerall i armen och kan ge order som lyds av alla annars arkebusering.

sorry men så funkar det inte i ett parti. Det enda han gör är att späda på motsättningarna och få alla som anser att vår interna struktur är viktiga att bli förbannade.

Hadde rick istället skrivit "Nu är det val och Jag tror inte vi har tid och ork att splitra vår uppmärksamhet så därför ber jag alla, tryck på pausknappen på allting som inte berör valet om det inte är 100% akut" så hade vi fått ett Extremt mycket bättre resultat.

Men att gå ut och dels peka med hela handen dels i princip anklaga de som jobbat hårt med organisationen för att vara svikare som förhindrar atvi komemr in i riksdagen (vilket många jag pratat med tolkar det som) gör bara folk arga. Det skapar en vi och dem känsla i partiet och det är alldrig bra.
Vi behöver allas kraft och insatser men det får man inte på detta sättet.

Anne Kekki Forshaga sa...

Tack för din kommentar. Jag instämmer i dina tankebanor om ledarskap.
Samt att Rick är en buffel i sitt språk.
Är det två olika synsätt på hur en leder grupper av mäniskor som kolliderar? Jag känner av att den militäriska ledaren finns det fler av i pp.
Första gången jag träffade och lyssnade på Rick, så tänkte jag att vi läst samma bok Grupp psykologi, fast vi tillämpar den helt motsatt i praktiken.
Jag vill ändå inte tillskriva Rick allt bråk inom piratpartiet.
Min egen personlighet i sandlådan är att jag kliver ur den när det bråkas. funderar lite och blir jag arg på någon som jag i mitt tycke är elak. Då kastar jag mig in i Sandlådan och *dänger* till med allt jag hittar.