fredag 19 juni 2009

RESPEKT


Här får ni min ursprungsblogg angående Respekt. Mycket viktigt ord som få använder praktiskt i Verkligheten.

Här kommer mina privata tankar om ordet respekt och vad det betyder.
Jag känner att vi alla säger och tycker att en ska visa Respekt. En del av oss menar att vi ska lyda, bocka och niga.
Men för mig så är det ett mycket fint ord. Respekt är inget en kan få hur som helst. Respekt är en sak som delas ut till dem som är snälla, juste eller som tillför någon kunskap inom sitt eget intresse område.

Jag kommer att skriva exempel på några som har min personliga Respekt.

Astrid Lindgren som i mitt synsätt har hjälpt många generationers barn. Genom sina böcker beskriva att du som barn är helt okej även om du gör tok ibland. Du får vara speciell och inte alltid göra som någon vuxen säger. Respekt

Henrik Schyffert Komiker. Jag grät nästan när jag lyssnade på din show THE 90-ETTFÖRSVARSTAL. Den finns på SVT: hemsida ( finns ej där nu)
Att du vågade berätta om vad som blivit tokigt för dig i livet. Kommer att hjälpa många i Sverige. Respekt
I skrivandets stund lägger jag till Magnus Betnér komiker. Du säger ord som inte får sägas, hoppas du fortsätter med det. Respekt

Maskrosbarnen i Sverige. Med tår i ögat tänker jag på hur ni kämpar, trots en jobbig uppväxt. Jag skickar en speciel tanke till två tjejer som är Sjuksköterskor idag. En tjej som jobbar Natt inom Vården, klarade av sin utbildning fastän hon inte hade någonstans att bo. En tjej som blev Mamma vid 17 år och är en Jättebra mamma. En som som kämpat med att få hjälp med sin Depresion i flera år och nu blommar för fullt och ger av sig själv till andra. En tjej som är Deltidsbrandman. En tjej som tillhör den Frivilliga Försvarsmakten och har gjort utlandstjänstgöring för oss i Sverige. Respekt

Alla er killar som kämpar mot droger och kriminalitet som jag träffat genom min vän fostermamma. Ni har genom att visa mig respekt som Anne. hjälpt mig till insikt i vad ordet kan betyda. kämpa på. Respekt

inom brukshundklubben så träffar jag många kunniga hundförare. Jag har lärt känna äldre, instruktörer, tävlingsförare, domare, uppfödare av olika raser mm. Som ibland är lite *envisa*. Men jag har lär mig att lyssna på dem. De kan hunden, tävlingsregler , föreningsstadgar, Framför allt hur en hund bör skötas för att den ska trivas med sitt liv som hund. Om en vuxen beteer sig *buffligt* så kan den vara juste för det... Respekt

Avslutar just nu med att skriva som det står i kommentaren jag fått. Alla förjänar respekt som den person de är. Men sedan om de är ojusta, elaka så kan en ta bort respekten för dem. Det har jag gjort med en del människor. Men innan så har de fått några chanser.

Inga kommentarer: