onsdag 17 juni 2009

SVERIGE ÄR ETT FINT ORD OCH SVENSKA FLAGGAN ÄR VACKER




Många av oss brukar säga att Sverige är vackert. Det stämmer väldigt bra. Vår naturrikedom och all vackra städer som vi har.

Jag har under min aktiva tid arbetat mot Rasism. Vilket jag gör även idag genom hur jag är som person. TV4:s Kampanj mot 0 Rasism älskade jag. För den berättade att Rasismen har många ansikten. I varje grupp i vårt samhälle så förekommer det Mobbning, Kränkande beteenden, Hårda toner när vi tilltalar varandra, påpekande om allt som är fel.

Ingen har kanske på hela dagen sagt att just du gjort något som varit bra och okej.
Kanske ingen på hela dagen visat med en mjuk blick eller litet leende att de sett dig.

Men du ska veta att du är inte ensam. Även jag som är så tuff kan få ont i magen och bli rädd när jag ska till vissa grupper ute i *Vackra Sverige*
Det är ju inte så konstigt att vi inte vill vara ute bland folk. Fobier, Dålig självkänsla, Självmordtankar, Rädslor mm. Sätter upp sådana murar att en del av oss kanske aldrig kommer ut ut lägenheten mer, för att det är så tufft ute i Vårt *vackra* Sverige.

Vad kan vi göra för att ordet Sverige ska vara vackert och att vår fana inte har fläckar.

Idag har jag köpt mig en svensk lite flagga. Denna ska få bli min Symbol för ett Vackert Sverige och en Svensk Flagga som jag ska visa Respekt för.
När jag kommer att titta på den, Så tänker jag stilla mig tillräckligt länge om så någon sekund bara. För att fråga mig själv. Har jag varit juste idag? Har jag gett någon ett trevligt ord? Har jag sett ett barn som vi brukar vända ryggen till? Har jag gjort som alla andra eller tagit ett steg framåt och valt Ett Sverige där vi inte ska behöva få ont i magen när vi går ut bland folk.

Tänk på Vilket Sverige du vill leva i och hur du vill bidra med att vara juste, När du springer in och rycker en Svensk flagga till bordet eller väggen ute. Bara för att det ska vara så.

Inga kommentarer: