söndag 1 november 2009

Rick Falkvinge Piratpartiet, bevakar kameror som bevakar oss






Rick Falkvinge har varit till London.


Skräckbilder från London i sin blogg reflekterar han över kameraövervakning. Bilden med inringade kameror är Ricks, jag har även valt att saxa in en bit av hans text här:

*Jag träffade också Andy Robinson, ledaren för PPUK. Han berättade mycket om deras valsystem, men vi utväxlade också reflektioner. Han hade en värdefull reflektion som visar hur lagarna behöver ändras, som jag inte tänkt på:

– Idag är det tillåtet att ta några bilder av människor ibland på några gator, därför att ingen har kunnat göra mer än så. Men nu när jag plötsligt kan använda rätten att göra detta ibland till att ta bilder av alla människor hela tiden och överallt, bara för att jag plötsligt har kapacitet till det, så ändrar det maktbalansen dramatiskt och ger mig ett informationsövertag som är direkt otrevligt och hotande.

Min omformulering(läs Ricks): vissa sorters övervakning har varit oreglerade för att det inte inneburit någon skada när någon gör det i liten, privat skala. Men när det plötsligt kan skalas upp till en nivå som ger ett medvetande om hur precis alla rör sig i vardagen, så innebär det en reell samhällsskada, och behöver helt annan reglering.

Lägg till detta, som sagt, att kamerorna inte fungerar för att vare sig förebygga eller lösa brott.
* (detta har Rick skrivit)


Här följer mina egna funderingar kring detta ämne:
Om vi i Sverige tillåter kameraövervakning, där vi ständigt övervakas. Får vi använda mössa och sjal, som min bild visar, eller kommer det följdbeslut?

Mössa, hatt,keps, sjal, halsduk och solglasögon får ej bäras ute i samhället??
En som sitter i rullstol och fryser, får den inlindas med filt, eller syns personen för dåligt i bild då?
Får vi använda peruker, pga cancer eller fåfänga, eller syns vi för dåligt då?
Skall luggen klippas i lämplig längd, så ansiktet syns på bild?
En stormig kall vinterdag, skall huvud och hals vara synlig och ej täckt med värmande mössor och halsdukar?

...

1 kommentar:

Lazersnus sa...

Såg nåt program om ansiktsigenkänningssystem och det visade sig att det inte hjälper att maskera sig för datorn känner igen dig i alla fall... mycket oroväckande