måndag 29 mars 2010

Skrikare och bråkare inom Piratpartiet, tillhör du dem?



Emma är en mycket klok bloggare som berättar om sin egen insikt att inte skriva när hon är förbannad. Hon säger: Problemet är inte att bli arg online, problemet är att det alltid står kvar och fortsätter att vara argt även långt efter att ilskan passerat, brukar jag säga när folk undrar varför jag försöker undvika att blogga när jag är arg.

Skvallrets kraft om konflikter och negativa interna bråk inom Piratpartiet, löper faktiskt som en löpeld bland våra medlemar. I ett samtal om Piratpartiet förra veckan, så fick jag ont i hjärtat och magen. Citerar medlemens ord fritt * jag gick inte med i piratpartiet, för att se sånt här bråk*. Medlemar går ju med för att de vill se en positiv påverkan av Sveriges utveckling.

Ann Troberg vet jag förespråkar mer sansade sakargument i interna diskussioner. Men just nu hittar jag inget som hon bloggat om . Anna har skrivit någonstans på nätet: Du kan enbart ändra på dig själv, ditt eget beteende(fritt tolkat av mig)

Så om du tillhör skrikarna inom piratpartiet. Tillför du utvecklingen av framtid där fler får framföra sina åsikter, så att helheten blir mer kompetent? Eller är det så viktigt för dig själv att just din åsikt är den som ska gälla för oss alla inom pp?

Till dig som tillhör bråkarna. Behöver du terapi? Har du broblem med att hantera din egen ilska? Kanske det är normalt för dig att bråka dig fram i livet? Den energi som går åt att bråka är verkligen slöseri med livet.

Hur ska en handskas med skrikare och bråkare. Till dig som är yngre så vill jag säga, att en behöver inte lyssna på dem. Tänk på något annat trevligare i stället. När en sitter i ett piratmöte, så är chansen stor att skrikarna och bråkarna dominerar mötet och diskussionerna Tips i en sådan situation är att, leta i gruppen efter individer som du tror har bra åsikter men som blir tyst av skrik och bråk. Prata med dem lyssna på dem. Ta kontakt och fortsätt lyssna och utvecklas tillsammans med dem.
Det jag skriver om är våra interna sätt att kommunicera med varandra i möten mm


Sedan att vi kan känna ilska för något som vi tycker är fel i debatter eller i den politiska världen, omvandlas till en viktig drivkraft för vårt engagemang.
...

Inga kommentarer: